da en de tr

Historie

Gartneriet Knud Jepsen a/s er verdens største producent af kalanchoe, der markedsføres under brandet Queen®. Gennem dedikeret og målrettet innovation, udvides sortimentet konstant med trendskabende planter af udsøgt kvalitet til den moderne livsstil. Ved valget af Queen® vælges et af verdens førende brands af blomster med unik holdbarhed og kvalitet. Gartneriet på 120.000m2 er placeret ved hovedkontoret i Danmark med 120 ansatte. Desuden har virksomheden produktion i Tyrkiet og Vietnam.

 

1939: Gartner Carl Jepsen køber 5 hektar land ved Norring Mølle, nord for Aarhus, Danmark.

1962-63: Carl Jepsens søn, Knud Jepsen, overtager gartneriet sammen med sin kone Ellen. Parret etablerer et nyt gartneri, bestående af 550m2 drivhuse til produktion af agurker, begonia og kalanchoe. I de efterfølgende år vokser gartneriet til 14.000m2 for at efterkomme den stigende efterspørgsel af kalanchoe.

1975: Knud Jepsen køber et gartneri i byen Søften. Dette øger størrelsen på gartneriet til 23.000m2 og selve produktionen med 50%.

1982-85: Der bygges en hal på 1.200m2 til lager samt en forædlingsafdeling på 4.430m2.

1990: På baggrund af en stigende konkurrence fra Holland påbegyndes den største investering i udvidelse af drivhusene på mere end 38.000m2. De første faser inkluderer en automatisering af produktionen med computerkontrollerede temperatur, fugt, CO2 og vanding. Gamle drivhuse fra 1947 udskiftes med mere moderne og produktionsvenlige drivehuse.

1993: Gartneriet etablerer de to første lokale kraftvarmeværker med en dækning på ca. 77% af varmeforbruget.

1994-95: Brandet Queen® introduceres på en dansk udstilling og det første Kalanchoebrand er på markedet. Der udvides med yderligere en afdeling af drivhuse for at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel for stiklinger til eksport til USA, Canada og Japan.

1997-98: Knud Jepsen overlader den daglige drift af virksomheden til sin søn Frands Jepsen, der bliver ny direktør og medejer. Frands Jepsen udvider det totale pakke- og lagerområde til 27.000m2, og der bygges en ny hovedbygning med nyt innovationscenter, administration og kantine.

2001: Introduktionen af Queen® RoseFlowers®, dobbeltblomstede kalanchoe, revolutionerer kalanchoe markedet.

2002-2008: Gartneriet i Søften moderniseres og der udvides på gartnerierne i både Søften og Norring.

2009-10: Sortimentet udvides med to spektakulære varianter Queen® WildFlowers® og Queen® MoreFlowers®.

2014: Queen® CutFlowers, afskårne kalanchoer, introduceres og vinder IPMs nyhedspris.

2014: Queen® markedsfører sig direkte til slutforbrugeren via. annoncer i diverse damemagasiner, TV-reklamer og skaber stor synlighed på de sociale medier.

2014: Knud Jepsen a/s høster en fornem pris ved "International Grower of the Year prisudelingen" i Kina, og er nu blandt de top 3 bedste gartnerier i verden. Vi har dermed endnu en gang været med til at sætte Danmark på verdenskortet indenfor innovation og udvikling.

2015: Knud Jepsen a/s vinder en flot international Entreprenørpris ved et stort kåringsshow i Holland. Det betyder at vi nu kan bryste os af at være ”Green Entrepreneur of the Year”.

I dag: Queen® er et førende brand indenfor kulturen kalanchoe, planterne produceres på et af verdens mest prisvindende gartnerier.
Gartnerier verden over betaler desuden licenser for sorter forædlet af Queen®.

 


 


 


 


 


 

Indkøbskurv

Total: DKK 0,00

Køb
--